Eerste Hulp bij helpdeskfraude

Helpdeskfraude is een truc waar een vriendelijke (Microsoft) medewerker u vertelt over de ogenschijnlijke problemen op uw apparaat. Deze kan de techneut voor u oplossen, maar alleen voor een fikse prijs. Hoe ze met u in contact komen? Door uw telefoonnummer online op te zoeken, maar ook door het beantwoorden van uw eigen telefoontje. Veel valse helpdesks adverteren online met telefoonnummers van de grote technologiebedrijven.

Ik heb GEEN belangrijke (betaal) gegevens doorgegeven

  1. Hang de telefoon op en verbreek de eventuele ‘remote controle verbinding’ door op het kruisje te klikken.
  2. Blokkeer het telefoonnummer en neem niet meer op. Deze techneuten zijn volhardend en zullen u blijven bellen als ze denken u beet te hebben.
  3. Scan uw apparaat met een virusscanner op mogelijke infecties.
  4. Verander, bij twijfel over de veiligheid van uw accounts, uw wachtwoorden
  5. Doe aangifte bij de Politie

Ik heb WEL belangrijke (betaal) gegevens doorgegeven

  1. Hang de telefoon op en verbreek de eventuele ‘remote controle verbinding’ door op het kruisje te klikken.
  2. Verander uw wachtwoord van het getroffen account
  3. Scan uw apparaat met een virusscanner op mogelijke infecties.
  4. Breng de fraudeafdeling van uw bank op de hoogte. Wellicht kunnen zij de betaling nog tegenhouden, terwijl deze wordt verwerkt.
  5. Gebruikt u dit wachtwoord voor meerdere accounts? Pas deze ook aan.
  6. Blokkeer het telefoonnummer van de techneut en neem niet meer op.
  7. Doe aangifte bij de Politie

Wat kan de Cyberwacht voor u doen?

De Cyberwacht kan u helpen een mogelijke infectie te verwijderen en het apparaat op te schonen. Wilt u meer informatie over helpdeskfraude herkennen? Lees onze blog. 

Wilt u meer over  cybercriminaliteit? 

Dit begrijpen wij zeker! Cybercriminaliteit is een breed begrip. Van hacks tot aan malware en fraude. Lees onze blogs vol met feiten, tips en nieuws!

>> Naar de blogs